Thursday, July 9, 2015

Drama Tentang Dunia Perubatan

Salam alaik..

Hari tu aku ada post tentang drama korea berkisar tentang dunia masakan.Kali ni aku nak post pasal drama-drama yang aku tonton berkisar dunia perubatan.Sebenarnya,aku minat sangat dunia perubatan,malah pernah bercita-cita menjadi doktor sedari mula mengambil aliran sains tulen agama selepas PMR.Tetapi,akhirnya aku sedar kemampuan diri yang tak mampu bawak subjek maths n kimia,(subjek biologi dan fizik aku boleh score pulak,tak ke pelik,,huhu..),maka cita-cita tu terpaksa campak ke laut.Tapi,minat aku terhadap dunia perubatan dan sains tak dapat nak dikuburkan dalam-dalam,maka segala drama bersiri tentang dunia medik,memang akan jadi list aku yang teratas untuk ditonton.Let's check it out.....

Drama E.R ni kira legend kot.Masa aku sekolah rendah suka follow cerita ni kat TV2,kalau tak silap la.Lepas tu,drama ni juga aku tonton kat saluran Star World ke AXN,aku pun tak pasti,haha,semenjak family langgan Astro.Drama ni mengambil latar tempat dekat Wad Kecemasan sebuah hospital.Jadi,kalau tengok drama ni,doktor-doktor tu memang akan terkejar sana-sini dan suasana wad yang akan hectic setiap masa.


Drama perubatan yang kira latest ialah Grey Anatomy.Tajuk drama ni diambil daripada tajuk buku yang student medic guna masa study pasal anatomi manusia.Cerita ni tak mengkhususkan mana-mana department. Semua ada,pediatrik, O & G, ortopedik,bius,makmal, dan lain-lain lagi.Sekarang masih follow kat Star World.



Ok,dah habis rant drama orang putih.Sekarang,kita beralih ke Asia iaitu Korea Selatan.Drama Korea pasal perubatan menjadi trend bermula sekitar tahun 2006 dan ke atas,dan lepas tu,boleh dikatakan tiap-tiap tahun pasti akan ada drama perubatan yang disiarkan.

Wednesday, June 10, 2015

Muhamad Nour-The Harmony Band





محمد نور

يا ربي بالمصطفى بلغ مقاصدنا واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم
هو الحبيب الذي ترجى شفاعته لكل هول من الاهوال مقتحم
يا ربي بالمصطفى بلغ مقاصدنا واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم
محمد نور محمد نور مديحو زاد فينا سرور
مشي فينا بدرب النور
محمد نور 
  محمد نور
يا رسول الله سلام عليك يا عظيم الجاه والكرم

وطر على ناقة الاشواق في سحر ما اطيب الوصل حظا حين تقترب
نعم سرى طيف من اهوى فارقني والحب يعترض اللذات بالالم

فالتوسل هو طلب حصول منفعة او اندفاع مضرة من الله بذكر اسم نبي او ولي اكراما للمتوسل به
الطلب من الله لان الانبياء والاولياء لا يخلقون مضرة ولا منفعة ولكن نحن نسال الله بهم رجاء تحقيق مطالبنا
فنقول

يا ربي بالمصطفى بلغ مقاصدنا واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم
يا خير من دفنت بالترب اعظمه فطاب من طيبهن القاع والاكم

يا رسول الله سلام عليك يا عظيم الجاه والكرم
شد الرحال الى القبر الذي قصدت ترجو التبرك منه العجم والعرب
محمد سيد الكونين والثقلين والفريقين من عرب ومن عجم

محمد نور محمد نور مديحو زاد فينا سرور
مشي فينا بدرب النور
محمد نور 
محمد نور

فاق النبيين في خلق وفي خلق ولم يدانوه في علم ولا كرم
يا رسول الله سلام عليك يا عظيم الجاه والكرم

عظم تولى ترنم كرم احترمن اتبع تنسك تنل تعظيمه يجب
وانسب الى ذاته ما شئت من شرف وانسب الى قدره ما شئت من عظم

فالتوسل هو طلب حصول منفعة او اندفاع مضرة من الله بذكر اسم نبي او ولي اكراما للمتوسل به
الطلب من الله لان الانبياء والاولياء لا يخلقون مضرة ولا منفعة ولكن نحن نسال الله بهم رجاء تحقيق مطالبنا
فنقول

محمد نور محمد نور مديحو زاد فينا سرور
مشي فينا بدرب النور
محمد نور 
محمد نور

فمبلغ العلم فيه انه بشر وانه خير خلق الله كلهم
محمد سيد الكونين والثقلين والفريقين من عرب ومن عجم
هو الحبيب الذي ترجى شفاعته لكل هول من الاهوال مقتحم
محمد نور محمد نور مديحو زاد فينا سرور
مشي فينا بدرب النور
محمد نور 
محمد نور 

Sunday, June 7, 2015

Ungu-Bila Tiba (OST Sang Kiai)



Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara

Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara
Ooo

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Sumber : http://www.liriklagumuzika.com/2013/08/lirik-lagu-bila-tiba-ungu-ost-sang-kiai.html#ixzz3cN34HqHV

Monday, May 18, 2015

Kenangan NAHDAH

Pada 13 Mei yang lalu,Mesyuarat Agung Tahunan a.k.a AGM bagi kelab Mahasiswa Jabatan Pengajian Arab dan Tamaddun Islam (NAHDAH) berlangsung.Sudah pasti lega bagi kami pelajar tahun 3 kerana sudah melepaskan jawatan kepada pimpinan baru,,haha,,Dua sesi bersama pimpinan kelab,banyak suka duka aku bersama mereka.

Ketika pertama kali ditaklifkan,aku bertugas sebagai Timbalan Exco Informasi dan Penerbitan,dari zero tak tau apa-apa pasal ICT dan multimedia,aku belajar perlahan-lahan Adobe Photoshop, segala video editing,fotografi dan yang seangkatan dengannya.Banyak yang aku belajar ketika ini.


Menginjak tahun 3,aku diberi jawatan yang lebih besar, sebagai Timbalan Yang Dipertua.Sungguh,andai diputar masa,aku rasa tidak sanggup menggalas jawatan ini.Tapi,itulah usah disesali takdirNYA,pasti ada hikmah di sebalik semua ini.Ketika ini,bebanan tugas ku sudah kurang,banyak kepada penyeliaan belakang tabir seperti menyelenggara kertas kerja program dan membantu urusan surat menyurat dan laporan setiausaha.






Akhir kata,kepada saff pimpinan baru NAHDAH sesi 2015/2016,semoga dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin.Kenangan kita bersama tetap terpahat di ingatan (dah kenapa mood sedih tetiba,,huhu)...


Friday, May 15, 2015

Drama Korea dan Masakan

Selain kegilaan aku terhadap buku,aku juga agak gila terhadap drama luar negara,terutamanya Korea.Disebabkan aku suka memasak,walaupun takdelah pandai mana,jadi drama-drama Korea yang bertemakan masakan memang menarik perhatian aku.Antaranya ialah:





Haruslah drama Dae Jang Geum ni masuk senarai..Rasa envious gila tengok heroin ni masak pelbagai jenis masakan dengan cekapnya,Watak beliau ni bukan sekadar memasak makanan yang sedap,malah dipastikan berkhasiat dengan dimasukkan pelbagai herba dalam masakan.





Seterusnya,Baker King Kim Tak-goo.Disiarkan di saluran KBS tahun 2010. Cerita pasal pembuatan roti.Perghh,,bila tengok scene depa ni buat roti,baru ku tahu bukan senang nak buat roti dan adik beradik pastri ni.Perlu cukup bahan,adunan yang menjadi,suhu yang sesuai,baru la roti yang dibuat akan sedap dan secukup rasa.





Last but not least,drama Pasta yang disiarkan di saluran MBC.Tahun sama juga disiarkan dengan drama Baker King Kim Tak-goo.Memang penuh dengan masakan Itali je cerita ni,dah nama pun tajuk Pasta kan.Baru ku tahu apa beza pasta,spagetti,jenis-jenis masakan pasta macam olio,carbonara,dan lain-lain lagi.Penangan drama ni pada diriku ialah bila buat spagetti kat rumah,aku akan guna kuali macam dalam gambar kat atas tu dan lambung-lambung,,haha,,konon fefeeling chef sangat...

Monday, May 11, 2015

Birth of A Beauty OST - Looking At You (MC The Max)



geop eomneun sarangiraseo sarangi apeumeul apseo nagaseo
baraboneun iri nae jeonburaedo
beoril su eomneun geudae imnida..

Because it’s a fearless love
Because love comes before pain
Even if all I can do is look
I can’t throw you away

geochil geosi eomneun naraseo , i sarange modeungeol naedeonjimnida.
kkeuchi gyeolko haengbokhaji anhado
nae gaseumi ganeun dero ttara geotneunda...

Because there’s nothing to stop me
I’ll throw everything into this love
Even if the ending isn’t happy
I will follow my heart

Wednesday, May 6, 2015

Thursday, April 30, 2015

PBAKL 2015

Pada 27 April lalu,aku dan geng biblioholic merangkap Kajaians juga,Syahirah Shofe,plan untuk pergi PBAKL 2015 bagi menghabiskan saki-baki baucar buku.Aku memang akan simpan baucer buku aku untuk ke PBAKL ni sebab biasanya diskaun lagi banyak dan pakej-pakej buku lagi menarik ditawarkan oleh kebanyakan penerbit.Aku ada 3 keping baucar lagi yang masih belum diguna...

Kami memutuskan untuk pergi pada hari Isnin kerana kurang sesak berbanding hujung minggu.Kalau pergi hujung minggu atau cuti umum,jawabnya lagi nampak orang daripada buku,,haha....Maka kami pun bergerak ke PWTC seawal jam 930 pagi dari UKM menggunakan KTM Komuter.

Nak dijadikan cerita,kami sampai sekitar jam 1100 pagi,kami pusing-pusing dulu,round kedua baru nak start beli.Bila sampai tingkat 2,rupanya-rupanya kumpulan Inteam dijadualkan buat persembahan dan ada slot tazkirah zuhur bersama Ustaz Don.Makanya,kami pun stop sekejap dan tengok persembahan depa..Lepas zuhur,baru mulakan operasi membeli-belah..

Maka,,inilah hasilnya..


Ok,dalam gambar ni hasil pancingan di pesta buku plus juga dengan hasil pancingan buku ku di tempat lain sebelum ini juga menggunakan baucar buku.

Risalah Pemuda Muslim oleh Dr Maszlee Malik dengan The Other Side of the Coin oleh Aiman Azlan dan Ameer Misran aku beli ketika pesta buku di UKM.Manakala segala terbitan DUBOOK Press iaitu Diagnosis,dan tulisan Zul Fikri Zamir iaiatu Masharakat Melawan Mahasiswa serta Sekolah Bukan Penjara,Universiti Bukan Kilang aku beli ketika karnival kolej Pendeta Za'ba di UKM.

Dan belian di PBAKL ialah:
    • Booth JS Adiwarna:Aku tertarik disebabkan ada pakej RM50 untuk 3 buah antologi cerpen.Harusla memang aku jadi tertarik untuk membelinya.Kalau harga asal,mahunya melayang hampir RM100.Maka,aku pun beli pakej ni dan dapat antologi cerpen Kerana Dia:Ratu Sehari,Cinta Pertama dan Kisah Cinta Seribu Wajah.
    • Booth ITBM:Aku memang dah decide awal-awal yang booth ni wajib pergi dengan Syahirah sebab susah dah nak beli buku-buku ITBM kalau bukan kat pesta buku.Syahirah borong buku-buku falsafah,manakala aku beli 3 buah buku setelah jenuh berfikir nak beli yang mana,,,haha..Rambang mata aku.Buku Falsafah Sejarah Ibnu Khaldun:Kajian Dasar Falsafah Ilmu Budaya oleh Muhsin Mahdi, Identiti Muslim Eropah menurut Tariq Ramadan terjemahan oleh Nor Faridah Mat Nong, dan karya klasik Anak Mat Lela Gila oleh Ishak Haji Muhammad.
    • Booth ImanShoppe:Yang ni pun aku dah aim awal-awal sebab aku nak beli buku Ilham Kembara hasil karya gabungan penulis Grup Karyawan Luar Negara(GKLN).Buku travelog yang memang aku target nak beli sebab pelbagai coretan dari pelbagai negara diketengahkan dalam buku ni.Dan,bagi mencukupkan baucar RM50, aku pun ambil buku Ikhwah Pakai Jeans karya Inche Gabbana.Aku memang follow blog APG ni dan buku ni dah memang lama nak beli.Aku juga beli komik Gangster karya HanzaArtz.
    • Booth KaryaSeni:Kat sini je aku pakai duit cash.Kebetulan,memang ada diskaun gila-gila.Aku pun beli novel Suami Yang Kubenci karya E-Man Sufi,harga asal RM20,jadi RM10.Novel ni pun dah lama aku nak beli,tapi tak terbeli..haha..Lepas tu,aku pun beli juga novel Teman Lelaki Upahan karya Azura Rasiddin.Aku beli sebab tak puas hati dengan ending dalam drama,pendek sangat part EL dengan Kyra Lydia dalam drama tu,,Novel ni harga asal RM30, jadi RM26.Disebabkan diskaun gila-gila ni la,membuatkan aku beli novel kat booth ni.Kalau tidak,mungkin tak beli..
    • Booth PTS:Aku cari komik Misi 4Flat karya Afiq dan Nazry bila aku tau komik ni memang akan launching masa PBAKL ni.Penangan siri komik MISI yang diperkenalkan oleh adik aku,memang aku terus beli Misi 4 Flat ni.Kenapalah Afiq dengan Nazry ni buat komik ni masa aku dah last sem kat UKM,huhu...Ni pun aku dapat diskaun,RM10 harga asalnya,selepas diskaun,jadi RM7.50.
Tahun ni mungkin tahun last aku pergi PBAKL ni,Setakat ni tak pernah miss pergi setiap tahun semenjak aku study kat UKM.Kecuali ditakdirkan aku sambung master atau kerja kat area Lembah Kelang,boleh la pergi lagi kan...



Kait-berkait akar beringin,
Di situlah banyak ular melata,
Nak ku pesan pada angin,
Sayangnya angin tak tahu berkata.

Sungguhkah tuan beli jerami, 
Kalau sungguh mana diannya,
Sungguhkah tuan cintakan kami,
Kalau sungguh mana tandanya.

P/S:Terima kasih Syahirah Shofe sebab sudi teman pi PBAKL tiap-tiap tahun..Hehe..

Thursday, April 23, 2015

Kill Me Heal Me

Di kala deadline tesis kian menghambat,sempat lagi aku maraton drama korea,haha.Mana boleh tahan,jalan cerita ni best pulak tu.Memang drama terbaik pembuka tirai 2015..Drama ni mengisahkan watak utamanya yang menghidap DID( dissociative identity disorder) atau maksudnya kecelaruan pelbagai identiti. Watak utama,Cha Do-hyun (Ji Sung) ada 7 personaliti berbeza yang akan 'keluar' apabila dirinya tertekan atau marah..Bayangkan, 7 personaliti tu,Bab aku tak tahan nak gelak tengok apabila dia bertukar menjadi budak perempuan 17 tahun,,cute jerr,,haha..Heroin cerite ni pulak bertindak sebagai psychiatrist yang merawatnya secara rahsia..

Bila Ji Sung jadi Yo Na, tu tak leh blah,,,haha..
Tapi,watak Shin Se-gi ni ramai jugak orang suka,sebab watak ala-ala 'bad boy' tapi sebenarnya sangat innocent dan sukakan Oh Ri-jin.Menariknya,citer ni twist sikit di penghujungnya, ,Cha Do-hyun ni bukan lah Cha Do-hyun yang sebenar,sebaliknya heroin,Oh Ri-jin (Hwang Jung-eum) merupakan Cha Do-hyun, Macam mana boleh jadi macam ni,tengok sendiri la ye.




                                          Ok,ni ayat paling cair dalam drama ni,,haha,,

Dan,OST drama ni sangat la best,,jarang la OST drama korea ada rap,tapi lagu ni tetap rasa best walaupun ada rap,,




Drama ni sangat best dari segi jalan cerita dan kemantapan lakonan pelakonnya,dah tentulah Ji Sung yang sangat cemerlang membawakan 7 watak personaliti berbeza.Beliau mampu membawakan ketujuh-tujuh watak dengan baik tanpa ada pertindihan karakter ketujuh watak tersebut sampai kita boleh bezakan setiap karakternya..Cerita ni ada sedih,konflik,kelakar, pendek kata cukup rencah dan rempah ratus,hehe.Mampu dapat award bagi tahun ni..



''A man pure love is woman's dream''-Han Chae Yeon-

''Fear is something you make yourself''-Shin Se Gi-


Friday, April 3, 2015

Sad Kpop Songs

Tetibe lak post pasal KPop kan,,hehe,,It's ok,,Tapi taste aku lebih ke lagu yang ada feel ballad,ataupun yang ak rasa feel laa,kalau lagu tu rancak,tapi ada feel,layan jugak,,Dan taste aku bukan la pada grup yang menari banyak tu,,yang feel ballad dgn slow rock aku layan.
Jom tengok list 4 lagu KPop yang aku rasa dpt feel tu,,hehe

                                          Feel sedih part chorus tu,,siap efek hujan lagi..


                                          Tengok jalan cerita MV ni macam kena dengan lagu


                                          Ni genre slow rock,tapi terasa feel sedih tu kan,,


                                          Ni pun rancak,tapi aku rasa feel,CN Blue ni dengan 
                                          FT Island satu company,sebab tu genre macam sama 
                                          tapi tak serupa

P/S:I'm VIP,B2UTY,BOICE,PRIMADONNA...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...