Friday, September 30, 2016

Anomalis

Anomalis - Orang yang menyimpang daripada kebiasaan.


Dah lama tak review buku dalam blog ini.Buku ni aku beli masa Pesta Buku Selangor 2016 di SACC.Aku beli buku ni kat booth Iman Shoppe dengan buku Cakar Ayam Seorang Doktor.Buku ni terbitan Deen Prints.Sejujurnya, sebab aku beli buku ni disebabkan kulit buku yang tertera maksud anomalis.Lain daripada yang lain reka bentuk kulit buku ini.Terus terbayangkan kamus.

Dan sebab yang kedua, sebab ada kata pengantar daripada Saudari Sayidah Muizzah Kamarul Shukri, pengasas Legasi Oakheart, di kulit belakang buku ini.Aku memang kagum dengan penulisan beliau dan lantas aku beli buku ni walaupun tidak begitu mengenali penulis ini.

Dr Ariza Mohamed menulis catatan pengembaraannya ke pelbagai negara dan dianalisis secara objektif pengajaran yang dapat ditimba.Beliau tidak sekadar menceritakan tempat yang dilawati, malah sikap penduduk tempatan turut diperhati dan bagi aku, gaya penulisan sebegini memberi kelainan terhadap gaya penulisan travelog.Antara negara yang diceritakan dalam buku ini ialah Rusia, India, Mesir, Pakistan, dan Indonesia.

Bab yang paling aku suka apabila beliau pergi ke Deoband, India di sebuah madrasah terkenal di mana Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat juga pernah belajar di sana.Perpustakaan madrasah ini menempatkan ribuan manuskrip lama dalam pelbagai bidang.Semasa kunjungan beliau ke sana, perpustakaan dalam proses pengubahsuaian semula.

Gaya penulisan beliau lebih kepada nada menegur secara terus kepada pembaca tanpa menggunakan ayat kiasan yang berbunga-bunga.Bagus sebagai peringatan kepada kita agar tidak terus terleka.Catatan pengembaraan yang diselit ibrah sebegini perlu agar kita tidak terus terbuai dengan pengembaraan yang manis-manis sahaja.Setiap pengembaraan beliau, beliau tidak segan silu berdakwah kepada non-Muslim dan hal ini amat mengkagumkan.

Memang aku akan beli lagi buku beliau jika ada buku seterusnya selepas ini.

Monday, September 12, 2016

Sad Kpop Songs Part 4

Entri aku sebelum ini dah ada tentang kumpulan Big Bang, CN Blue, BEAST, FT Island,BTS,T-ara.Kali ni aku nak review lagu dari kumpulan top masa kini, EXO.

1. Baby Don't Cry


Terserlah kemantapan vocal line depa ni.

2. El Dorado


Banyak jugak non-title track EXO ni yang best didengar.Aku susah nak suka non-title track tapi EXO berjaya mengubah persepsi ni.Dan, dua kali Baekhyun tarik note tinggi dalam lagu ni.

3. Hurt


Ni lagu kedua dalam album EXODUS yang best.Seriously, banyak lagu dalam album EXODUS ni best.

4. Exodus


Ni pulak lagu Exodus.

5. Sing For You


Kalau rasa nak dengar suara Chanyeol menyanyi, boleh la dengar lagu ni dan Exodus.

Monday, August 29, 2016

Moon Lovers Scarlet Heart Ryeo OST - For You (Chen, Baekhyun, Xiumin EXO)




dareun gongganui dareun siganijiman
nae sarangi majeulgeoya
barame seuchineun neoui hyanggirodo
nan neoingeol alsu isseo

but i don`t know
nae mamsoge eonjebuteo niga sangeonji
i don`t know
neoreul bomyeon seolleneun iyu

nareul seuchyeo jinagado dwae
niga nal da ijeosseunikka
niga gieokhal ttaekkaji
naneun neoreul gidariltenikka
geudaeyeo nareul barabwajwoyo
yeojeonhi geudaedo nareul saranghanayo
geudaeyeo naenuneul bogo yaegihaejwoyo
saranghaneun mameun sumgyeojiji anhayo

neoegen naega gyeote isseossdan
sasireul jeoldaero ijjineun ma
neol wihae modeungeol bachil su isseossdeon
nae maeumeul jiujima

but i don`t know
naemamsoge eonjebuteo niga sangeonji
i don`t know
neoreul bomyeon seolleneun iyu

nareul seuchyeo jinagado dwae
niga nal da ijeosseunikka
niga gieokhal ttaekkaji
naneun neoreul gidariltenikka

gateun gonggan gateun sigan hamkke issjanha
eonjerado nae gyeote wa neoui jariro

tatarataratararatarara
With you neoreul wihaeseo
geudaeyeo nareul barabwajwoyo
yeojeonhi geudaedo nareul saranghanayo

ENGLISH TRANSLATION

It’s a different place, a different time
But my love is right
Even by your scent that passes with the wind
I know it’s you

but i don`t know
When did you start living in my heart?
i don`t know
The reason my heart flutters when I see you

You can pass me by
Because you forgot about me
Until you remember
I will wait for you

My love, look at me
Do you still love me?
My love, look at my eyes and tell me
A heart full of love can’t be hidden

Don’t ever forget the truth
That I was by your side
Don’t erase my heart
That could sacrifice everything for you

but i don`t know
When did you start living in my heart?
i don`t know
The reason my heart flutters when I see you

You can pass me by
Because you forgot about me
Until you remember
I will wait for you

In the same place, in the same time, we’re together
You can always come to me, back to your place

Lalala
With you, for you
My love, look at me
Do you still love me?



Update 30/10/2016 : Bonus versi live

Tuesday, August 16, 2016

Diagnosis Seorang Doktor

Kalau mahu jadi DOKTOR sebab mahu: kaya, bergaya,glamour,rasa superior..Lupakan serta merta.Ini kerjaya yang akan buat kamu rasa betapa dangkalnya ilmu manusia dan betapa hebatnya kuasa DIA.

Baca blurb buku DIAGNOSIS ni je dah mampu buat aku tak fikir panjang untuk beli buku ni.Buku ni aku beli pakai baucar buku.RM50 untuk 3 buah buku Dubook Press.Aku beli masa Kolej Pendeta Za'ba buat karnival kolej masa aku sem 6.Dah berzaman baca, baru nak buat review.

Buku DIAGNOSIS ni ditulis secara bersama oleh tiga orang doktor, Dr.Anwar Fazal, Dr Aizzat dan Dr Azzah.Kita dapat rasakan pengalaman yang diceritakan mereka dalam bergelumang dalam kesibukan hospital sehari-hari.Jujur,bukan mudah untuk menjadi seorang doktor.Perlukan ketahanan mental dan fizikal yang kuat.Dan, apapun seperti blurb buku ni, "Setiap DIAGNOSIS itu hakikatnya datang dari DIA.Doktor hanya perantara".Sehabis daya mana pun doktor berusaha, ALLAH jua menentukannya.

Seterusnya, buku Cakar Ayam Seorang Doktor.Buku ni aku tertarik disebabkan tajuk dan kulit bukunya.Kreatif betul pereka bentuk kulit buku ni.Buku ni diselenggara oleh Dr Fahd Razy,dan turut ditulis bersama dengan Dr Sharif Ahmad,Dr Onn Azli,Dr Kamarul Ariffin dan Cikpuan Jazlina Syahrul Cikpuan Jazlina ni seorang pakar pemakanan atau dietitician.

Jika nak dibandingkan dengan DIAGNOSIS, CASD lebih tersusun dan ada nada humor.Siap diselitkan beberapa info kesihatan.Rasa berilmu sikit seusai membacanya.Dan, aku lebih suka gaya penulisan dalam buku ni.Nampak sastera sangat tapi ada nada humor.Bukan senang nak cerita sesuatu benda yang berfakta dan serius dan pada masa yang sama diselitkan nada humor.Oh, mungkin aku lupa, yang penulis-penulis buku ni daripada Grup Karyawan Luar Negara.Jadi,darah penulis sudah tersedia dalam adrenalin mereka.

Penulisan Dr Sharif dan Fahd Razy lebih serius walau ada sedikit nada humor,mungkin kerana faktor pengalaman dan usia.Penulisan Dr Onn banyak berunsur nasihat dan motivasi kepada pelajar perubatan dan bagaimana menghadapi cabaran sebagai seorang doktor.Ditambah dengan ilmu tentang pemakanan oleh Cikpuan Jazlina, tidak rugi baca buku ni.

Membaca buku ini anda dapat dos lengkap segala ubat yang anda perlukan.Sedikit senyum dan tawa.Teladan dan iktibar.Hati yang tersentuh.Semangat dan inspirasi.Cubit-cubit sikit.Oh ya, juga tips-tips kesihatan yang mahal.

Lepas baca kedua-dua buku ini,aku lebih menghargai dan cuba untuk memahami warga Kementerian Kesihatan keseluruhannya termasuklah doktor,pembantu pegawai perubatan,jururawat,ahli farmasi,juru x-ray,mak cik cleaner dan lain-lain yang aku tak ingat dah..

Friday, July 29, 2016

The Faith - Bebaskanku (Miracle in December Cover)


Pilihan yang bijak untuk cover lagu ni sebab melodinya sangatlah best.Thumbs up team Tarbiah Sentap.


Ni versi asalnya.Suka tengok music video ni sebab sinematografi yang lawa.

Monday, July 25, 2016

Sad Kpop Songs Part 3


1. T-ARA


Lagu ni dinyanyi secara duet dengan Davichi.Sapa tak kenal Davichi kan,selalu nyanyi utk OST.


Lagu We Were in Love tadi tu sebenarnya salah satu OST bagi MV diorang.Masa ni, T-ara memang dahsyat dalam pembikinan MV.Jadi drama pulak.Mula-mula dalam Cry Cry, Jiyeon ni kematian ayahnya dibunuh gangster.Kemudian, gangster yang bunuh ayahnya tu la ambik dan jaga dia sampai besar.Tapi dia tak tau hakikat tu.Kemudian, ceritanya bersambung dalam lagu Lovey Dovey, di mana dia dah tahu perkara sebenar dan ambil keputusan buat pembedahan plastik ubah muka sebab nak lupakan kenangan pahit.Lepas tu, korang tengok la sendiri apa jadi.


Kali ni pulak lagu Day by Day. Kali ni, Hyomin jadi watak utama.Hyomin ada seorang adik perempuan, dilakonkan oleh Dani.Latar tempat dan masa MV ni konon-konon masa berpuluh tahun akan datang di mana feeling-feeling sangat moden masa tu.Dani ni ada kelebihan kuasa luar biasa dengan matanya walaupun dia buta.Jiyeon jadi watak jahat kali ni culik Dani untuk dimanfaatkan kuasanya maka terpisah la dua beradik ni.Beberapa tahun lepas tu, Hyomin jumpa balik dengan adiknya yang dilakonkan oleh Eunjung.Lepas tu, macam biasa tengok la sendiri apa jadi ye.


Lagu ni sangat la best.Masa ni T-ara ada 8 orang ahli.Kelebihan depa ni barisan vokal macam Jiyeon dan Soyeon sangat mantap, manakala Eunjung dan Hyomin pandai rap dan juga pandai nyanyi, Qri dan Boram juga sub-vokal yang bagus, ditambah ada ahli baru masa ni, Hwayoung yang sangat pandai rap dan Ahreum yang juga boleh rap dan menyanyi.Susah nak jumpa girl group yang ada barisan vokal dan rappers yang sangat mantap.


Lagu ni Ahreum nyanyi berduet dengan penyanyi lain.Lagu ni dan lagu Don't Leave merupakan OST dalam MV Day by Day dan Sexy Love tadi.

Sunday, June 19, 2016

Karya Syud

Dah lama aku nak buat entri khas tentang novel-novel Syud. Syud ni antara penulis terawal dengan Jemari Seni.Gaya penulisan Syud ni kalau aku nak gambarkan macam kalau kita masak tu secukup rasa.Tak terlebih masin ke manis ke atau tawar.Sedang-sedang sahaja.Gaya penulisan Syud sangat bersahaja, memang menggambarkan realiti kehidupan seharian dan itu membuatkan kita rasa dekat dengan novelnya.

Ok, jom kita tengok sepintas lalu novel-novelnya.

1. Tentang...Dhiya
Novel ni mengisahkan Azril Mustaufi dan Dhiya Nurlisa.Mula kenal sebab terpaksa satu kumpulan untuk subjek English di UTM Skudai. Oh ya, semua watak dalam novel Syud merupakan pelajar dan alumni UTM dan Syud ni memang anak Johor jadi memang latar tempat dalam novel-novelnya sekitar Johor dan ada sedikit di Lembah Kelang.Sebab ni novel pertama dengan JS, jadi cerita pasal kehidupan di universiti sebagai permulaan untuk Syud dikenali pembaca memang berjaya.

UPDATE 4/6/2023: Novel Tentang Dhiya versi cetakan semula oleh Manes Wordworks boleh dapatkan secara online di sini.




2. Untuk Awak Teja Aulia
Adil dan Aulia ni bersahabat baik sejak sekolah dan jiran satu taman.Tapi ye lah, lelaki dan perempuan mana boleh kawan baik, ada yang tergelincir.Jalan cerita yang klise macam ni bila Syud tulis, kita tak rasa sangat cliche tu, dan kita boleh terima.Satu lagi, Adil ni kawan baik dengan Azril, watak utama daripada novel sebelum ni. Geng depa ni ialah Azril, Adil, Pacai, Taufiq, dan Umar Hamka.Jadi, ada jugak la penampilan khas atau cameo gitu daripada Azril dalam novel ni.Novel-novel JS memang terkenal dengan cross over watak-watak macam ni.



3. Baju Melayu Hijau Serindit
Novel Syud paling nipis tapi yang banyak kali aku ulang.Kali ni cerita pasal Pacai pula.Pacai ni nama betulnya Firas.Kalau sebelum ni, watak hero heroin memang kenal secara natural, maksudnya atas nama rakan sekelas, jiran satu taman, kali ni watak Pacai ni terberkenan dengan Wardah yang telah dijumpa nya banyak kali secara kebetulan di mana-mana.Kalau ikut timeline dalam novel ni, macam Pacai yang kahwin last sekali dalam geng depa ni.

Boleh dapatkan di sini: Baju Melayu Hijau Serindit


4. Tas Merah Jambu dalam antologi Kebun Mimpi
Yang ni pulak watak heroin, Nisa menyimpan perasaan pada Adif. Kawan-kawannya cuba beritahu Adif perasaan Nisa ni tapi tidak secara direct.Jenuh la Adif dan kawan-kawannya juga meneka siapakah gerangan orangnya.Suka sangat watak-watak kawan-kawan Adif dan Nisa yang menceriakan keadaan.Teringat masa zaman belajar aku kat UKM dulu.

Update 7/10/2018

5. Dia..dalam Ramai dalam antologi Tinta
Rasa macam setting drama Korea sangat..Fadli Ameeruddin atau Ameer atau Lee (panggilan Azril masa zaman sekolah), selalu terserempak dengan Sufiy Suraiya, seorang penulis novel kanak-kanak di JS.Masa tu Sufiy ni intern di bangunan yang sama dengan Lee.Habis intern, terus hilang jejak.Dan tak disangka-sangka, mereka jiran sebelah rumah dan sekampung,haha..Ada scene kononnya Ameer ni sampaikan ucapan melalui Sinar FM,,ok,ini lawak.
Yang best,watak Sufiy dan Ameer ni ulat buku dan Ameer confess kat Sufiy pun kt kedai buku.Azril dan Lisa ada buat cameo dalam cerita ni.Rupanya baru aku faham Lee yang disebut dalam novela 10 tu rupanya Ameer ni.Dan Firdaus, hero dalam Vignette,tu abang kepada bekas teman lelaki Sufiy.Di awal novel Vignette,ada diceritakan yang Firdaus dapat kad jemputan kahwin Sufiy dan Ameer.
(p/s: Aku baru beli Tinta asbab jualan selamat tinggal JS, tu sebab baru tau cerita Ameer-Sufiy ni dan baru update entri ni.Maka, lengkaplah senarai novel karya Syud yang aku ada.


Friday, May 20, 2016

Cerita Korea Kami....

Ini bukan lah cerita aku pergi ke Korea ke apa. Kali ni aku nak review sebuah buku yang menghimpunkan pengalaman 4 orang rakyat Malaysia yang pernah pergi dan tinggal di Korea Selatan.Terdapat catatan Ummu Hani Abu Hassan, penulis yang aku kagum cara penulisannya, Norhayati Abu Bakar, Hanafi Sarif dan Ahmad Fouad.

Buku ini hasil terbitan syarikat Inteam Publishing.Coretan pertama dimulakan dengan Ummu Hani bercerita tentang pengalamannya sedari mula menjejakkan kaki ke bumi Korea ini bersama keluarganya.Beliau menuntut ilmu di peringkat doktor falsafah di Hankuk University of Foreign Studies dalam bidang Sastera Bandingan (Melayu).Aku suka dengan ketabahan beliau yang memulakan hidup di bumi Sonata ini dengan pada permulaan tidak tahu langsung berbahasa Korea sehingga lah boleh bertutur sedikit demi sedikit.

Sebagai seorang penulis mapan, Ummu Hani berjaya menggarap dan menganalisis budaya masyarakat Korea sama ada yang baik atau yang buruk.Budaya yang baik seperti menghormati orang yang lebih tua, budaya integriti,budaya kerja rajin dan tidak kurang juga budaya Barat yang mula menular seperti pergaulan bebas diperincikan sebaiknya oleh beliau.Tak ada lah kita disajikan dengan cerita yang manis-manis sahaja tentang Korea.

Beralih kepada catatan kedua, puan Norhayati Abu Bakar selalu mengembara dan catatan dari sudut seorang pengembara sepertinya begitu mengesankan.Beliau juga memberi tips musim mana yang sesuai untuk melancong ke Korea Selatan dalam bab Empat Musim, Empat Pilihan.Catatan ketiga oleh Hanafi Sarif daripada kaca mata seorang pelajar Kejuruteraan Mekanikal di Korea University.Beliau banyak menceritakan budaya sukan masyarakat Korea dan bagaimana survival pelajar Malaysia di perantauan.

Wednesday, May 11, 2016

Baekhyun & Chen EXO - Really I Didn't Know


Lagu ni penyanyi asalnya perempuan. Sebab tu liriknya mengisahkan kesedihan perempuan ni bila ditinggalkan kekasihnya. Serius, sedap sungguh suara depa ni. Aku tak follow sangat generasi ketiga kumpulan Kpop ni sebab kebanyakan muka jambu..haha..Tapi, depa ni lain, vokal memang mantap.Lagi, bangga  depa ni 92-liner.Tak pasal-pasal aku jadi EXO-L lepas ni,padahal aku pernah cakap aku takkan follow EXO ni sebab depa bawah SM.Tak cukup dengan VIP,ARMY,BOICE,PRIMADONNA, aku tambah pulak jadi EXOL..Nasib la suara depa ni sedap.


geu torok saranghadeon geu saram
irheobeorigo
taoreuneun nae maeumman
heuneukkyeo une

The man I loved so dearly, has deserted me
And I am now weeping, holding with my wretched heart

geutorok mideo watdeon geu saram
dora seol juriya
yejeoneneun mollasseonne
jinjeong nan mollanne

The man I trusted with his love, has left me indeed
Honest God, I really didn’t know that he would leave me
Really, I didn’t know

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...