Thursday, April 8, 2021

Review Pendiam oleh Aiman Amri & Aqila Masri

 


Sekejap sahaja aku mampu menghabiskan bacaan buku ini dalam masa sehari. Perkara yang berkaitan dengan diri kita sudah tentunya mampu menarik pembaca membacanya tanpa berhenti. Kupasan secara asas perbezaan introvert,extovert dan ambivert melalui contoh kehidupan seharian membuatkan buku ini mudah difahami.

Jenis-jenis introvert dinyatakan dalam buku ini. Ada 4 jenis iaitu Introvert Sosial, Introvert Berfikir, Introvert Gementar dan Introvert Tenang.Aku rasa aku termasuk dalam campuran Introvert Berfikir dan Introvert Tenang.

Antara deskripsi karakter Introvert Tenang yang dinyatakan ialah:

"Mereka ini biasanya banyak berfikir, berimaginasi dan menganalisis. Mereka lebih seronok menggerakkan idea dan pemikiran (thought), berbanding bersuara (voice). Mereka tiada masalah untuk kekal bertenaga dalam persekitaran sosial orang ramai, tetapi akhirnya mereka akan tak banyak bercakap dan lebih banyak berfikir atau menganalisis."

Sementara itu, antara deskripsi karakter Introvert Tenang yang aku rasa tepat dengan diri aku:

"Setiap tindakan mereka, pasti dimulai dengan berfikir dahulu. Mereka mampu untuk tekan butang pause sebelum membuat sesuatu dan mencari cara terbaik untuk bersuara dan bertindak.Biasanya untuk mengenal mereka ini, jenis diam dan banyak mendengar pandangan orang dalam kumpulan dahulu, kemudian apabila mereka bersuara, akan tinggi peratusan untuk dipersetujui dan dikagumi dengan karisma mereka."

Ni yang orang sekeliling tak faham, aku ingat aku pelik jenis tak suka bagi pendapat antara yang terawal kalau dalam mesyuarat atau perbincangan. Bila aku dah dengar semua pendapat dan tak jumpa solusi, baru biasanya aku akan bagi pendapat hasil analisis aku sendiri. Rupanya memang wujud karakter sebegini.

Seperti kata penulis di akhir buku ini, "Tidak salah untuk menjadi diri sendiri malah itu yang sebaiknya. Usah lagi memakai topeng dan menipu diri. Mari berbangga dengan identiti sendiri. Kerana kita semua unik dan berbeza."

Boleh dapatkan buku ini di sini :Iman Shoppe

2 comments:

Aqila Masri said...

Terima kasih atas review ini :)

sfw said...

Terima kasih penulis komen di sini. Teruskan menulis lagi.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...