Wednesday, October 26, 2011

REMAJA DAN POLITIK

''Buat apa ambik tahu pasal politik,kita kan masih muda lagi'

''Politik asyik-asyik gaduh,gila kuasa,tak selamat lah kalau masuk politik''

Itu kata-kata yang sering terngiang jika ditanya pendapat remaja tentang politik.Ada dua jenis golongan remaja yang biasa dijumpai jika ditanya pendapat mereka tentang politik.

''Malas lah nak ingat pasal DUN lah,Parlimenlah,pilihan rayalah''Pendapat ini biasa dijumpai dalam kalangan rakan-rakan ana yang mula mengenal sistem perundangan dan pentadbiran negara dalam mata pelajaran Pengajian Am dalam STPM.Kepada golongan ini, tukar persepsi anda dan perlu ambil tahu tentang politik agar anda tahu hak anda di sisi undang-undang dan tidak mudah diperkotak-katikkan pada masa depan.

Ada juga golongan remaja yang gemar menghentam pemimpin tertentu(maaf saya katakan mereka biasanya terdiri daripada pelajar sekolah agama yang bagi saya terlalu mempunyai kesedaran politik yang tinggi)..



Kepada mereka,doakanlah pemimpin kita agar mereka memperoleh hidayahNya dalam memimpin rakyat ke arah jalan yang diredhai Allah..Serta lengkapkanlah diri anda dengan ilmu akademik,agama,kepimpinan dan komunikasi dan bila sampai masanya SILAKANLAH terjun dalam bidang politik..

ANDA lah yang diharapkan dalam menerajui negara pada masa hadapan ke jalan yang diredhai ALLAH..


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...