Sunday, February 24, 2013

Apa itu Buku Travelog?

Salam mahabbah..

Hatiku riang gumbira kerana baru je dapat BB1M! Sedang berkira-kira nak habiskan kat mana baucar buku ni,yang penting Pesta Buku Antarabangsa KL bulan 4 nanti dah wajib dalam list dah! Ok,sekarang aku nak cerita keterujaan aku membaca buku-buku travelog.

Ok,apa itu travelog?Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,travelog bermaksud sesuatu ceramah, filem, brosur dsb yg berkaitan dgn pelbagai kisah perjalanan atau pengembaraan. Jadi,kalau buku-buku travelog ini biasanya berkaitan dengan cerita pengembaraan seseorang penulis ke tempat yang dikunjunginya.

Kenapa aku suka baca buku bergenre sebegini? Sebab aku suka melancong ke tempat orang untuk mendalami budaya dan merasakan satu suasana yang baru.Tapi,faham-faham je la,sebagai seorang pelajar,kewangan ialah masalah utama.Bila baca buku-buku travelog ni,membolehkan aku membayangkan suasana tersebut.

Berikut buku-buku travelog yang pernah aku baca:


Macam-macam emosi aku rasa bila baca buku ni.Sangat best bila baca pengalaman
Ustaz Hasrizal di bumi Ireland.


Budaya masyarakat Barat digambarkan dengan begitu telus dalam buku ni.Good job,Dr.MAZA!


Sesuai dengan ayat Al-Quran Surah Ali Imran ayat 137 iaitu:

Maksudnya: Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap, oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul–rasul).

Dan,banyak lagi yang aku sekadar pinjam je kat Perpustakaan Tun Seri Lanang,UKM.(Tak cukup bajet,nak buek camno!)

Berikut buku-buku yang masuk list aku nak beli guna BB1M,hehe..


                                                

















Haraplah tercapai impian aku untuk memiliki buku-buku ni.Amin!

                                             

6 comments:

Nurul Jannah said...

nama blog akak pun travelog jgk..syukran atas prkongsian=)

sfw said...

syukran ala ziarah,,blog akak pun menarik..

tomo dachi said...

Belilah buku Travelog Jepun pula.

http://travelogjepun.tomodachi.my

LIKE Facebook: http://facebook.com/travelogjepun

Pos PERCUMA.

WARKAH DA'IE said...

assaalamualaikum akak, syukran atas perkongsian. nak kenal dngn akak boleh?

sfw said...

Waalaikumsalam..boleh je..emel akak fatimahwahidah@gmail.com..salam ukhuwah

naturetravelog dot com said...

Assalamualaikum...
saya juga ingin berkongsi kisah di sebalik sebuah gambar,terutamanye landscape photography :)
ikuti kisah saya di http://www.naturetravelog.com
terima kasih

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...