Monday, March 1, 2010

APA ITU MUSLIMAH SEJATI?

  • Seorang muslimah bermakna kita perlu menjadi seorang wanita Islam yang benar-benar mengamalkan segala tuntutan agama sepertimana yang digariskan oleh Al-Quran dan As-Sunnah. Bukan hanya kalimah syahadah sebagai bukti keislaman, malah menjadikan Islam sebagai cara hidup.
  • Seorang mukminah bukan sekadar beriman kepada Allah, beriman kepada Malaikat, beriman kepada rasul-rasul, beriman kepada kitab-kitab,beriman kepada hari Kiamat, dan beriman kepada Qada’ dan Qadar; bahkan melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Hakikat iman yang sebenar ialah mengikrarkan dengan lidah, membenarkan dalam hati, dan beramal dengan anggota badan.
  • Seorang mujahidah adalah seorang wanita yang berjihad dengan bersungguh-sungguh dalam apa jua situasi demi memastikan Islam terus bernafas dan dipandang tinggi.
                                                              

                                                 
  • Seorang muslihah adalah seorang wanita yang berperanan melakukan tugas-tugas islah dan pembaikan ke atas kerosakan yang berlaku dalam umat dan masyarakat.

     Moga kita benar-benar menjadi seorang muslimah, seorang mukminah,seorang mujahidah, seorang muslihah dan kuat dalam mempertahankan akidah dan agamanya sebagaimana Sumayyah Ummu Ammar, isteri kepada Yasir!
                                                          


  • Dipetik daripada novel Salju Sakinah karya Zaid Akhtar terbitan PTS Millenia Sdn.Bhd.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...