Tuesday, February 9, 2010

TAHUKAH ANDA?

-Politik: Dato' Seri Hishamudin Tun Hussein Onn dan Dato'Seri Mohd Najib Tun Razak ialah sepupu melalui pertalian saudara adik beradik kandung ibu masing-masing.
-Sukan:Kali terakhir Piala Thomas dimenangi ialah pada tahun 1992 sama dgn tahun kelahiran saya.
-Hiburan:Jehan Miskin ialah adik kepada bekas gimnas terbaik negara sekitar tahun 1990-an, Faiznur Miskin.
-Lee Chong Wei hanya pernah memenangi 5 pertemuan dengan Lin Dan daripada 11 pertemuan.
-Novelis terkenal yang menulis siri Harry Potter, J.K Rowling pada mulanya resah apabila siri pertama Harry Potter and The Philosopher Stone nyaris tidak dapat menjengah pasaran kerana manuskripnya ditolak oleh lapan penerbit buku. Alasannya mudah, Rowling tidak ada nama dan dia bukan selebriti.
-Tetapi dia bernasib baik apabila mendapat geran daripada Scottish Art Council, dia menyiapkan manuskrip novel itu dan menjualkannya kepada syarikat Bloomsbury dengan harga RM15,000. Biarpun membeli dengan harga yang murah, beliau telah menyelamatkan Bloomsbury daripada terus mengalami kerugian.
-Semasa mencetak Harry Potter and The Philosopher Stone, Bloomsbury menanggung kerugian 367,000 pound.Tetapi keuntungan mereka mencanak naik sebelum cukai tahun 2000 ialah sebanyak 2.6 juta pound!
-Pemain badminton negara,Lee Chong Wei tidak menggemari artis Hong Kong seperti kebanyakan anak muda di negara ini. Idolanya juga bukan bintang badminton dunia, tetapi kelab bola sepak terkaya dunia, Manchester United!
-Jika anda pernah menonton siri The Chronicles of Narnia, nama Aslan dalam filem tersebut diambil daripada dialek masyarakat Turki yang bermaksud singa.
-Laksamana Cheng Ho dipercayai menemukan benua Amerika 70 tahun lebih awal sebelum Christopher Columbus.
-Qariah muda yang kian tersohor namanya setelah mengharumkan nama negara di Pertandingan Tilawah Al-Quran peringkat antarabangsa, Cik Sharifah Khasif Fadzillah Syed Mohd Badiuzzaman bukanlah berlatarbelakangkan lulusan pengajian agama, sebaliknya berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Kewangan dari Universiti Tenaga Nasional (UNITEN).
-Nama lama bagi ibu negara China, Beijing ialah Peking.
-Ketika negara China gah pada zaman tamadun purba dengan ketinggian tulisan dan kesusasteraannya, negara Korea masih belumpun mempunyai tulisannya sendiri! Atas kesedaran membudayakan kepentingan pendidikan kepada rakyatnya,Maharaja Korea akhirnya mengarahkan seluruh cerdik pandai negara tersebut mencipta tulisan untuk bahasa Korea agar segenap lapisan rakyatnya tahu membaca dan menulis.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...