Wednesday, February 10, 2010

PRINSIP-PRINSIP PERUNDANGAN ISLAM

Hukuman hudud,qisas,diyat, dan ta’zir dalam Kanun Jenayah Syariah bertujuan menjaga prinsip perundangan Islam yang tertakluk kepada lima perkara:
- Menjaga agama- Menjaga akidah supaya tidak terpesong,tidak menjadi orang murtad yang wajib dijatuhkan hukuman bunuh terhadap mereka.
- Menjaga nyawa- Menjaga jiwa seseorang dari dibunuh termasuk menjaga tubuh badan seseorang daripada dicederakan, dan dirosakkan.
- Menjaga akal fikiran- Menjaga akal fikiran manusia daripada kerosakan disebabkan minum arak atau minuman yang memabukkan,atau akan dijatuhkan hukuman sebat tidak lebih dari 80 kali sebatan dan tidak kurang daripada 40 kali sebatan.
- Menjaga keturunan- Contoh yang paling jelas ialah perbuatan zina supaya nasab keturunan,wali dan warisan anak-anak yang lahir daripada persetubuhan haram itu tidak rosak.
- Menjaga harta benda- Menjaga harta benda manusia daripada dicuri dan dirompak dengan menjatuhkan hukuman potong tangan ke atas pencuri.


Dipetik daripada rencana bertajuk Lima Perkara Utama Memartabatkan Prinsip Perundangan Islam dalam akhbar Berita Harian yang turut dipetik daripada buku Qanun Jenayah Syariah dan Sistem Kehakiman Dalam Perundangan Islam berdasarkan Al-Quran dan Hadis oleh Said Ibrahim, bekas Mufti Sabah.

1 comments:

Rabiatul said...

bile la m'sia nak laksnakan undang2 islam???
namenye negara islam..
tapi bukannye mengamalkan islam..
huh...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...