Friday, September 16, 2011

حيا باللغة العربية

Salam ukhuwah dan mahabbah..

Tiba-tiba rasa nak cakap(eh,silap,tulis) pasal perkara ni....nak-nak bila melihatkan ramai dlm kalangan student agama sendiri yg takmenunjukkan minat belajar bahasa Arab...mari kita renungkan hikmah dan signifikan bahasa Arab dipilih sebagai bahasa Al-Quran dan bahasa syurga...antara analisis saya:

1. Kaedah nahu(tatabahasa) bahasa Arab melibatkan perbezaan antara lelaki dan perempuan...hal ini menyebabkan bahasa Arab dijadikan bahasa Al-Quran kerana boleh menunjukkan perbezaan secara terus ayat-ayat dlm Al-Quran ditujukan kepada muslimin atau muslimat.

2.Turut menunjukkan perbezaan antara mufrad(seorang),musanna(dua orang) dan jamak(ramai) ...hal ini juga membolehkan umat Islam memahami maksud ayat yang ditujukan sama ada kepada individu atau secara jemaah...kebanyakan bahasa lain di dunia tidak mampu menunjukkan perbezaan mengikut bilangan orang ini..

3.Bahasa Arab mempunyai byk perbendaharaan kata...contohnya perkataan kawan dlm bahasa Arab saja ada tiga iaitu zumala',asdiqa' dan sohaba'.

4.Ketinggian bahasa yg digunakan dlm Al-Quran sehinggakan para sahabat pada zaman Nabi juga tidak mampu memahami sesetengah perkataan yg digunakan walaupun mereka bangsa Arab yangg tulen... 

Kesimpulannya,,,pelajarilah bahasa Arab kerana bahasa Arab mendekatkan diri kita kepada agama kita iaitu Islam...yg penting niatkan mempelajarinya kerana Allah kerana segala amalan kita bergantung pada niat...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...