Saturday, October 7, 2017

Review Pelukis Jalanan - Teme Abdullah

“Ia kekal dongeng..Jika engkau tidak mula berjalan..’’

Bila aku baca je kata-kata ni dekat kulit muka depan, memang aku rasa tak rugi beli buku ni.Buku ni dah keluar tahun lepas lagi, tapi aku selalu bertagak-tagak je nak beli walaupun buku ni dah bestseller.Tapi, minggu ni aku kerap rasa stress dan terus rasa nak cari apa-apa buku untuk naikkan balik semangat aku.

Tak salah la aku beli buku ni pada masa sekarang.Banyak quotes dalam ni yang aku suka.Antaranya ialah:
  • ·         “Sungguh, kadangkala kita perlu keluar dari ‘zon selesa’ untuk belajar bersyukur dan bercita-cita.Beruntunglah mereka yang Allah telah bantu untuk dijauhkan dari wabak terlampau selesa” -m/s 53. Aku memang boleh relate betul dengan quotes ini,sebab sekarang aku kira seorang diri tercampak kerja kat Senawang  dengan pekerjaan yang aku dulu tak nak sangat, tapi sekarang aku dah bergelar cikgu pun.Dengan housemate yang tak berapa mesra alam sangat, mula-mula aku kerja,sangat depress.Dengan kerja yang aku separuh hati tak berapa nak suka,memang keluar dari zon selesa betullah aku ni.                                                                                                
  •  ·         “Dia sedar ini merupakan ujian Allah untuknya.Dalam keadaan kesempitan wang,apa sahaja sanggup dilakukan oleh seseorang untuk mencari rezeki” –m/s 83. Ni pun aku rasa,lumrah baru kerja dengan gaji tak lah banyak mana, memang ada keinginan aku nak tambah pendapatan.Cuba-cuba nak belajar berniaga,tapi ada sesetengah perniagaan yang secara berjemaah ni,ada yang diajar kena overclaim produk,sungguh aku rasa tak selesa.Dan sekarang, aku selesa dengan kerja home tutor je.                                                                                                                                                               
  • ·         “Janganlah tengok periuk nasi orang lain untuk bandingkan dengan periuk nasi kau sendiri. Tapi, tengoklah periuk nasi orang lain untuk pastikan mereka ada cukup makanan. Bersyukurlah dengan rezeki yang Tuhan beri pada kita.Bantu orang lain.Kau akan jadi tenang.” –m/s 102                                                                                      
  • ·         “Kalau kalian punyai minat,fikirkan bagaimana cara untuk salurkannya ke jalan Allah.Asah minat itu setajam-tajamnya.Gunakan bakat itu untuk meraih redha Allah.Kalau tidak, kehebatan itu hanyalah debu yang tiada nilainya.”-m/s 196                                                                                                                                                              
  • ·         “Tangan ini.Mata ini.Semua ini anugerah Allah kepada hamba-Nya.Mana mungkin seorang hamba sanggup menggunakannya untuk mengundang murka Tuhannya.Itu derhaka”- m/s 202
Buku yang sangat bagus untuk inspirasi dan motivasi.Teme ni rahsiakan identitinya macam Hlovate. Beliau seorang arkitek.Kalau Matluthfi menyentuh kita dengan videonya, Teme ni menyentuh kita melalui lukisan dan tulisannya.Jarang jumpa orang boleh menulis sehingga kita tersentuh dan melukis dengan sangat baik.Sungguh aku cemburu dengan bakat yang dianugerahkan kepadanya.Nanti aku akan beli pulak sambungan buku ni,Arkitek Jalanan.

                                   Antara lukisan Teme yang menjadi popular selepas diupload ke                                                      Instagram.Boleh la follow instagram beliau Teme Abdullah.

Boleh dapatkan  buku Teme keluaran Iman Shoppe di sini, https://www.imanshoppe.com/products/pelukis-jalanan-by-teme-abdullah?_pos=2&_sid=f657bfe89&_ss=r&ref=k3rhjb5mbo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...