Sunday, December 11, 2016

Quotes of the Day

 Goblin Korean Drama


Mass is not proportional to volume.. A girl as small as a violet, a girl who moves like a flower petal, is pulling me with more force than her mass. Just then, like Newton’s Apple, I rolled towards her without stopping until I fell on her.. with a thump. My heart keeps bouncing between the sky and the ground. It was my first love.

Lepas drama DOTS, penulis skrip Kim Eun Sook dah berjaya hook aku tengok Goblin ni.Walaupun pada mulanya, sangsi nak tengok sebab jalan cerita sangat fantasy..huhu.. Selain disebabkan barisan pelakon Gong Yoo yang dah lama tak berlakon drama, aku suka lakonan Kim Go-eun yang sangat natural sebelum ni dalam Cheese in The Trap. Setakat 4 episod sekarang, lakonan dia sangat menjadi sebagai pelajar sekolah tinggi yang banyak cakap dan cute bila berdepan dengan goblin.Lakonan nya kita tak kan rasa gedik ke apa, natural gitu.


Bonus...quote kat atas ni sebenarnya daripada buku yang Kim Shin ni baca masa tunggu Eun Tak buat apa entah.Ada satu puisi yang menggunakan konsep fizik, mass, gravity semua tu..Konsep fizik pun boleh jadi puisi kan..Kat bawah ni, aku sertakan puisi asalnya siap dalam hangul lagi..

“The Physics of Love”
by Kim In-yook

질량의 크기는 부피와 비례하지 않는다
The size of the mass is not proportional to volume

제비꽃같이 조그마한 그 계집애가
The little girl who is like a violet (flower)

꽃잎같이 하늘거리는 그 계집애가
The little girl who is like a petal that is swaying

지구보다 더 큰 질량으로 나를 끌어당긴다.
The girl who is a greater mass than earth attracts/pulls me.

순간,
In instant,

나는 뉴턴의 사과처럼
I’m like Newton’s apple

사정없이 그녀에게로 굴러 떨어졌다
Without any reason, I fell / tumbled towards her

쿵 소리를 내며
Thump

쿵쿵 소리를 내며
Thump thump

심장이, 하늘에서 땅까지 아찔한 진자운동을 계속하였다
My heart, like a pendulum movement, continuously moves to heaven and earth

첫사랑이었다.

It was my first love

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...