Thursday, August 23, 2012

Remaja dan Amalan Ziarah



Salam Aidilfitri dan maaf zahir batin kepada pembaca yang sudi membaca entri dan blog saya selama ini(ada ke orang baca blog ni?).

Kenapa saya kaitkan ziarah dan remaja?Selalunya,budaya ziarah-menziarahi ni memang disinonimkan dengan hari raya.Betul tak?Masa nilah kita jumpa sedara-mara yang tak selalu jumpa,kawan-kawan zaman sekolah,kawan sekampung dan kadang-kadang dari ceruk mana datang tiba-tiba rupanya ada pertalian darah dengan kita.

Walaupun aku lihat sambutan hari raya di Malaysia ni ada sikit terpesong dengan bermewah-mewahan sehingga tahap membazir,namun budaya ziarah-menziarahi ni antara amalan baik yang perlu dikekalkan.

Akhir-akhir ini,generasi tua kat kampung aku ada jugaklah membebel yang budak-budak muda sekarang ni dah kurang dah ziarah-ziarah ni.Tahunya,melekat depan TV je,takpun mengadap ‘facebook’.Kalau kat kampung aku,tak ketara sangat lagi lah kut senario ni.Tapi,pengalaman aku duduk kat bandar dulu,memang ketara sangat lah.

Cuma yang aku perasan,mana-mana aku pergi beraya sekarang ni(tak kira lah kampung ke,bandar ke,sama je),akan ada aku terperasan orang ‘online’ ‘facebook’ tak kira masa dan tempat.Ye la,sekarang ni kan banyak gajet@telefon pintar yang boleh online 24 jam kat mana-mana je.Tapi bagi aku, sangat ‘weird’ la nak ‘online’ jugak tengah-tengah ziarah kat rumah orang kan.Macam tak beradab je.Lagipun setahun sekali je kut,kita jumpa saudara-mara dan sahabat-sahabat kita.

Hadis riwayat Imam Ahmad daripada Aisyah r.a:
‘Silaturahim,berjiran dengan baik,serta berakhlak baik semuanya itu memakmurkan kehidupan berumah tangga dan menambahkan umur.’

Budaya ziarah-menziarahi dalam Islam merupakan suatu ibadat yang mempunyai tempat tersendiri.Selain daripada mempertautkan hubungan silaturahim,ia juga dapat mendekatkan yang jauh serta menghilangkan perasaan syak wasangka sesame insan.
Rasulullah S.A.W bersabda:
‘Ziarahilah terkadang-kadang nescaya akan menambahkan sayang.’
-Dipetik daripada Majalah Anis keluaran September 2010 tulisan Dr.Nik Yusri Musa,Pensyarah Pusat Pengajian Umum,UKM.

Namun begitu,dalam suasana berhari raya dengan saudara-mara,jangan lupa menjaga aurat dan batas pergaulan kita terutama bagi muslimah.Walaupun dengan saudara-mara,ada aurat dan batas yang perlu dijaga.Seringkali,persoalan ini dipandang remeh di musim perayaan. Yang aku perasan nak-nak masa nak bersalam-salaman, main redah je antara sepupu lelaki dan perempuan,ipar duai,mahupun bapa saudara dan anak saudara.Jangan cemari niat murni ketika berziarah dengan perkara yang boleh mendatangkan dosa.

Ayuh rakan-rakanku yang bergelar remaja,mari kita tautkan ukhuwah,hormati yang tua,bersopan dengan yang muda.Yang  jauh didekatkan,yang dekat dimesra-mesrakan!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...